Mei

Afscheid van dr. Willem Stockman

Artsen, medewerkers en directie van AZ Delta zijn enorm aangeslagen door het onverwachte overlijden van spoedarts dr. Willem Stockman.

Ze leven mee met het verdriet van zijn echtgenote, zijn kinderen en zijn familie. Een echtgenoot, een vader, een collega, maar ook een referentiefiguur met grote verdiensten in ons ziekenhuis die plots wegviel.

Dr. Willem Stockman was een bijzonder gerespecteerde arts, een sterke clinicus, een gedreven man met veel engagement, zowel in het ziekenhuis als daarbuiten. Hij was een bruggenbouwer waardoor we in campus Wilgenstraat een geïntegreerde dienst spoedgevallen konden uitbouwen, met een sterke organisatie en geëngageerde spoedartsen en verpleegkundigen. Hij zorgde voor goede integratie en afstemming met de spoedgevallen van de campussen in Menen en Torhout. Goede samenwerking in teamverband was voor hem cruciaal, hij was altijd bereikbaar en aanspreekbaar, luisterde en stuurde bij waar nodig. Buiten het ziekenhuis zette hij sterk in op het aanleren van de reanimatietechniek bij scholen, organisaties en bevolking.

Hij was een steunpilaar, een toparts waarbij je altijd terecht kon, zeer gerespecteerd door zijn collega’s, maar ook door verpleegkundigen, paramedici, medewerkers van de zorgondersteuning… Velen keken naar hem op en vroegen hem raad. Hij engageerde zich rond het thema ‘respect’ dat uitgewerkt werd in het kader van de concrete betekenis van onze ziekenhuiswaarden.

5000 bezoekers campus Rumbeke

5000 nieuwsgierigen bezoeken de nieuwe campus in Rumbeke tijdens Openwervendag. Bezoekers krijgen een unieke blik achter de schermen.

Er was keuze uit 3 verschillende routes: De rode route ging via de dialyse, radiotherapie, kraamafdeling naar de cluster hart-long-vaatziekten, om te eindigen in het leer- en innovatiecentrum RADar.

De blauwe rondgang startte aan de hoofdingang bij het onthaal en ging via het restaurant naar intensieve zorg en de cluster abdominale chirurgie, urologie, maag-darm-leverziekten om te eindigen bij het operatiekwartier en spoed. Het groene traject was een technische rondleiding via onder meer de luchtbehandelingslokalen en de powerplant.

Actie werelddag zonder tabak

Op woensdag 29 mei organiseren de tabakologen van AZ Delta een campagnedag aan het onthaal van campus Menen en Torhout en in open kenniscentrum ARhus in Roeselare naar aanleiding van de werelddag zonder tabak. Bevolking en bezoekers kunnen een aantal testjes doen…

Aan de hand van enkele simpele metingen werd er voor rokers een rokerspaspoort samengesteld. Zo kon je ter plaatse eenvoudig je longleeftijd en CO-niveau laten bepalen via een ademtest. Aan de hand van de bevindingen kreeg je er persoonlijk advies van een tabakoloog. Deelnemers kregen daarnaast ook een starterskit om te stoppen met roken, met onder andere een spaarplan met het geld dat je normaal aan sigaretten uitgeeft en samples van rookstophulpmiddelen.