Internationale prijs digitaal zorgpad longkanker

De dienst longziekten van AZ Delta mag de internationale Value-Based Healthcare cost-effectiveness award 2019 in ontvangst nemen voor haar digitale zorgpad longkanker. De prijs wordt uitgereikt op het VBHC Prize Event op 18 April in Utrecht.

Value-based healthcare wil de zorg verbeteren om de patiënt meer levenskwaliteit te geven en om de focus te leggen op wat echt belangrijk is voor de patiënt. Tegelijk is er aandacht voor een efficiënte organisatie tegen een zo goed mogelijke kostprijs voor de patiënt en de maatschappij. Zo heeft de dienst longziekten een zorgpad longkanker ontwikkeld, waar diverse disciplines samenwerken met de huisarts, om de patiënt zo goed mogelijk te begeleiden. De patiënt heeft via het zorgpad ook zelf een stem in zijn behandeling. De prijs werd toegekend door een jury van internationale experts.

Vroegtijdig opsporen diabetesrisico bij baby’s

De dienst kinderziekten van AZ Delta neemt deel aan een Europese studie (Freder1k studie) die kinderen met een verhoogd risico op type 1 diabetes wil opsporen. Dit kan via een extra bloeddruppel bij de hielprik.

Diabetes type 1 of suikerziekte is een chronische aandoening die meer en meer voorkomt in onze westerse wereld en die veroorzaakt wordt door een toenemende daling van de insulineproductie. Insuline zorgt ervoor dat glucose, onze brandstof, tot in de cellen kan geraken om energie te leveren. Er kunnen meerdere oorzaken zijn voor diabetes type 1: zowel erfelijke aanleg als omgevingsfactoren.

De oorzaak is een combinatie van zowel erfelijke als omgevingsfactoren. Suikerziekte kan tot nu toe niet worden genezen, maar enkel behandeld door insuline toe te dienen via inspuitingen.

Door een bloeddruppel te onderzoeken op babyleeftijd, kunnen we inschatten of het kind de ziekte in de toekomst zal ontwikkelen. Kinderen die volgens de hielpriktest een hoog risico lopen, kunnen deelnemen aan de Europese studie. Deze studie beoogt niet alleen een snelle opsporing maar hoopt ook bij de risicokinderen de verdere afbraak van de insulineproductie tegen te gaan en dit door insuline onder de vorm van korreltjes langs de mond toe te dienen. Als dit concept effectief slaagt, dan zou dit een grote doorbraak betekenen omdat we dan in staat zouden zijn om diabetes te voorkomen. Alle ouders worden bij de geboorte ingelicht over deze studie.

Nieuw keukenconcept

AZ Delta introduceert het vernieuwde keukenconcept waarbij maaltijden voor alle campussen voortaan centraal bereid zullen worden op campus Torhout. Het ziekenhuis wil daarmee inzetten op kwaliteitsvolle voeding, een belangrijk aspect van goede zorg voor de patiënt. Daarnaast worden ook de broodbuffetwagens gelanceerd, die een ruimere en spontane keuzemogelijkheid willen bieden aan de patiënt.

Niet diepgevroren

Bij het klaarmaken van de warme maaltijden wordt gekookt volgens het principe van de koude lijn -zoals bij de meeste ziekenhuizen van deze schaalgrootte- omdat zo de kwaliteit beter kan worden verzekerd op een verantwoorde en efficiënte manier. De maaltijden worden niet diepgevroren maar wel gekoeld. Als de maaltijd dan op de juiste manier wordt opgewarmd is er geen kwaliteitsverlies.

Broodbuffet

AZ Delta zette ook in op nog kwalitatievere maaltijden ’s ochtends en ’s avonds met de broodbuffetwagens, waarbij de patiënt op het moment van de maaltijd zelf kan kiezen uit een gevarieerd aanbod aan brood, beleg, drank en tussendoortjes.

Europese dag Rechten van de patiënt

Op 18 april worden onze patiënten opnieuw herinnerd aan hun rechten naar aanleiding van de Europese dag van de rechten van de patiënt.

Ze kregen een vrolijk bloemetje bij de lunch waaraan een kaartje hing met doorverwijzing naar alle rechten die je als patiënt hebt. Niet énkel plichten dus! In een goede relatie weet je wat je aan elkaar hebt en ook in een relatie tussen zorgverlener en patiënt is dit zeer belangrijk.

Eerste ‘Delta Classic’

Op zaterdag 27 april organiseren dr. Arne Decramer en kinesitherapeut Philiep Vermandere van AZ Delta samen met andere collega’s de eerste editie van de ‘Delta Classic’. Met deze fietstocht zamelen ze geld in om deel te nemen aan de 1000 km voor Kom op tegen Kanker.

Het wielerparcours werd toegankelijk gemaakt voor iedereen, zowel geoefende renners als gezinnen. Deelnemers konden kiezen tussen een fietsparcours van 40, 70 of 110 km. De tocht startte en eindigde in Roeselare met stopplaatsen in campus Torhout en campus Menen. Zo werd het een echte Deltatocht!

Schenking 1000 km Kom op tegen kanker

AZ Delta schenkt 2915 euro aan de 1 000 km voor Kom op tegen Kanker 2019.

Voor elke werknemer die zich gedurende winter 2018-2019 liet vaccineren tegen de griep, schonk AZ Delta 1 euro voor het goede doel, nl. de deelname van de drie fietsteams met medewerkers en artsen aan de 1000 km voor Kom op tegen Kanker. Het geld werd symbolisch overhandigd door Caroline Verplancke, verpleegkundig ziekenhuishygiënist, op de spaghettiavond die, naast de Delta Classic, ook ten voordele van Kom op tegen Kanker werd georganiseerd.