NIEUWE AANPAK CHRONISCHE HOEST
Binnen AZ Delta campus Rumbeke is door de dienst longziekten een nieuwe hoestkliniek opgericht. Prof. dr. Ingel Demedts tekent, samen met stafmedewerkster Jessy Meirsman, het zorgpad chronische hoest uit. Wie minstens acht weken blijft hoesten en bij zijn huisarts of bij specialisten geen diagnose krijgt, kan voortaan op de dienst longziekten in Rumbeke terecht.
NIEUWE AANPAK CHRONISCHE HOEST
Binnen AZ Delta campus Rumbeke is door de dienst longziekten een nieuwe hoestkliniek opgericht. Prof. dr. Ingel Demedts tekent, samen met stafmedewerkster Jessy Meirsman, het zorgpad chronische hoest uit. Wie minstens acht weken blijft hoesten en bij zijn huisarts of bij specialisten geen diagnose krijgt, kan voortaan op de dienst longziekten in Rumbeke terecht.
“Zowat tien procent van de mensen krijgt ooit te maken met een chronisch hoestprobleem”, zegt longarts prof. dr. Ingel Demedts. “Dat is een grote groep, die extra aandacht verdient. Zeker als je weet welke impact zo’n hoestprobleem kan hebben op de levenskwaliteit. Om niet raar aangekeken te worden op sociale bijeenkomsten, geen storende factor te zijn op het werk en om opmerkingen en vragen te vermijden, blijven veel van deze patiënten liever thuis. Nachtelijke hoestbuien hypothekeren de slaapkwaliteit, zwaar hoesten leidt wel eens tot urineverlies… Zo komen mensen met chronische hoest soms in een negatieve spiraal terecht. En dat terwijl het merendeel van deze patiënten met de juiste diagnose en een passende behandeling in een korte periode van hun vervelende kwaal af is.”
“Zowat tien procent van de mensen krijgt ooit te maken met een chronisch hoestprobleem.”
MEDISCH TRAJECT Patiënten die zich aanmelden voor het zorgpad chronische hoest, hebben vaak al een medisch traject afgelegd. De eerste hoestraadpleging begint dan ook met een onlinevragenlijst en een inventarisatie van de uitgevoerde onderzoeken. “Zo krijgen we een duidelijke kijk op de klachten, de patiëntenbeleving en de oorzaken die al uitgesloten werden”, licht Jessy Meirsman toe. “Idealiter vullen nieuwe patiënten de online-enquête voor hun eerste raadpleging in. Wie digitaal minder vaardig is, help ik uiteraard graag, door de vragen mondeling te stellen en zo in te geven, of de patiënt gebruikt een tablet van het ziekenhuis in de wachtzaal.”
Onder de eerder afgenomen onderzoeken zitten vaak al klassieke zaken zoals een longfoto of een scan van de sinussen. Soms zijn ook al specifieke zaken afgekruist, zoals een onderzoek door de neus-keel-oorarts of een longarts. “Eens we een goede kijk hebben op de voorgeschiedenis en de symptomen, onderzoeken we enkele veelvoorkomende oorzaken. We doen bijvoorbeeld een ademtest en soms ook een provocatietest. In heel wat gevallen diagnosticeren we astma, een probleem aan de bovenste luchtwegen of reflux van maaginhoud die de luchtwegen prikkelt en daardoor de hoest uitlokt.
Het goede nieuws is dat we deze oorzaken meestal heel goed kunnen behandelen en daarmee ook de hoest reduceren”, aldus prof. dr. Demedts. Er zijn jammer genoeg ook een aantal patiënten bij wie er geen duidelijke onderliggende diagnose gesteld kan worden of bij wie de behandeling van de onderliggende aandoening de klachten toch niet volledig doet verdwijnen.
GESTRUCTUREERDE AANPAK Patiënten met chronische hoest konden uiteraard al langer terecht bij de longartsen van AZ Delta. Het doel van het zorgpad bestaat erin een gestructureerde benadering van deze patiëntengroep op poten te zetten en het traject te finetunen. “Daarvoor is een nauwkeurige opvolging cruciaal, net zoals het goed bijhouden van gegevens”, benadrukt prof. dr. Demedts. “Die gegevens zullen ons nieuwe inzichten geven, die we vervolgens willen delen met het Europees netwerk van hoestklinieken. In België zijn we nog maar een van de weinigen die chronische hoest zo gestructureerd aanpakken. In Nederland bijvoorbeeld is dat in een aantal centra al veel beter ingeburgerd. Daar is logopedie een hoeksteen van de behandeling van chronische hoest, hier wordt het in dat kader nog niet terugbetaald als therapie.”
“In heel wat gevallen diagnosticeren we astma, een probleem aan de bovenste luchtwegen of reflux van maaginhoud die de luchtwegen prikkelt.”
PRAKTISCH Wie langdurig moet hoesten en bij wie er geen diagnose gesteld kon worden, boekt via de huisarts of zelf via het zorgportaal van AZ Delta een afspraak voor het zorgpad chronische hoest. De diagnose is er vaak nog de dag van de raadpleging of in de loop van de daaropvolgende week. Is de oorzaak gevonden, dan wordt een behandeling opgestart. “Daarna stopt het niet”, zegt Jessy. “We volgen het welbevinden en de klachten van de patiënt verder op. Hoe gaat het na drie maanden en na zes maanden? Dat vergelijken we met de vragenlijst aan het begin van ons traject. In bijna alle gevallen nemen de klachten af of verdwijnen ze zelfs. Kunnen we iemand niet meteen helpen? Dan slaan we die op in onze database. Als er nieuwe behandelingen beschikbaar worden, laten we dat weten aan de patiënten die er mogelijk baat bij hebben. Zo verwachten we, op basis van gegevens uit bestaande hoestklinieken, heel wat patiënten vooruit te kunnen helpen.”
MEER INFO Jessy Meirsman 051 23 73 95 jessy.meirsman@azdelta.be Auteur: Stephanie Demasure Foto: Thomas Callens